Голяма част от тези материали са публикувани в разширен вариант в личната ми страница:

http://www.poptolev.bg

сряда, 10 февруари 2010 г.

РОДОПСКИ ПАТАТНИК



РОДОПСКИ ПАТАТНИК



Има няколко варианта да си направите родопския пататник. Някои даже го правят с кори за баница, но това по-скоро е родопски клин, а не пататник. Аз ще ви разкажа за варианта, който съм видял от една баба от едно смолянско село.

Нужните продукти:

- килограм картофи;
- едно яйце;
- джоджен (или друга подправка по ваш вкус);
- сол на вкус

После ще развием и различни варианти.

Картофите ги настъргаваме на средно ренде. Поизцеждаме ги леко от водата и омесваме с едно яйце, подправката и солта.

Навремето бабата си имаше нещо като сач и "наплескваше" хубаво тази смес върху намасления сач и слагаше на огнишето да се изпече. После успяваше "да го приплъзне" върху една голяма чиния и да го обърне отново върху сача за да се изпече и от дргата страна. Ние обаче имаме си сач, ама си нямаме огнище, пък и печката ни пече и от долу и от горе, затова модернизирах малко изпичането.

И така ... върху една малка тавичка слагам хартия за печене и отговоре с "припляскване" успявям да разнеса сместта, така че хем да я уплътня хубаво, хем да я разнеса равномерно. Гоня дебелина около един пръст  (ако ме питате мен не го правете много дебел). Слагаме тавичката във фурната на най-долното ниво и изпичаме от долу. За съжаление аз готвя на око и никога не засичам време, но ако ви трябва критерий отгоре сместта хубаво е "изсъхнала". След това премесваме на по горно ниво и пускаме фурната отгоре и печем и отгоре. И в двята случая (отдолу и отгоре) печем на около 200 градуса.
И сега обещаните варианти:

- във варианта показан на снимката съм добавил сирене и праз лук, а когато тръгнах да го печа отгоре да наръсих настърган кашавал;

- в сместта може да добавите и домат и мляна червена чушка - и изобо нямате никакви проблеми да добавяте сухи продукти, които ще подобрят вкуса според вашите изисквания;

- картофите имат достатъчно нишисте и по време на пости може да пропуснете яйцето - ако искате да имате по-голяма сигурност добавете например нахутено брашно или пък смлян нахут от консерва.

Приятен апетит !




5 коментара:

  1. Пататникът е много вкусен. Преди години ми се наложи да поживея в Родопите няколко месеца и хазяйката всеки ден ми печеше пататник :) Тя му слагаше сирене, яйце и чубрица :)

    ОтговорИзтриване
  2. Вкусен е много! Яла съм и аз нейде из Родопите правен по описания начин.. Чудя се дали в моите домашни условия ще постигна същия вкус?
    Знам, знам.. ако не пробвам, няма начин как да разбера :-D

    Поздрави, дядо хаджия! Бъди здрав :-)

    ОтговорИзтриване
  3. Обожавам го!
    Аз го правя в тиган на котлона, най-ми харесва ако има капак тигана, ама и без капак става - на бавен огън, за да се увари хубаво и отрътре :)

    ОтговорИзтриване
  4. Ааааааа, вие сте жестоки бе, не мислите ли, че някой може да ви прочете сутрин преди закуска......оооооох, стомахчето ми, как ще издържи до довечера...

    ОтговорИзтриване
  5. Аз си го направих днес.Картофите,лукът ,яйцето,чушка /зелена на ленти /сиренето и подправките, като черен пипер, чубрица, риган и в добавка .... всеки слага по вкуса си каквото иска са ясни :)После го разстлах в на мазнения тиган и го задуших под капак от едната страна, като стана готов го обърнах и отгоре сложих кашкавал и пак задушавах....после добавих и беконче без тлъстинки/става и с пушен кремвирш/и пак задушавах....Накрая изсипвайки го го превих като омлет-сложих си го в чиния и с прясно нарязаните краставици и домати с лук и сиренце поляти с олио и оцет си изядох и пръстите!:) Да ви е сладко на всички и да усетите уникалния вкус ,който получих и Благинката на небцето и стомахчето ми :)))

    ОтговорИзтриване